Přinášíme vám rozhovor z našeho podcastu o sendvičové generaci, tentokrát na téma „Jak řešit potíže spojené se ztrátou zraku.“
Z podcastu o sendvičové generaci | Díl . 22
Host: Kateřina Matulíková, Tyfloservis Brno
20. díl podcastu o sendvičové generaci: Jak řešit potíže spojené se ztrátou zraku
Kateřina Matulíková, Tyfloservis v Brně
S čím se na vaši organizaci Tyfloservis nejčastěji obrací senioři, které začíná trápit zhoršování anebo ztráta zraku?
Většinu klientů k nám odešle oční lékař. Podle mého odhadu má přibližně 80 % z nich věkem podmíněnou makulární degeneraci. Jedná se o onemocnění sítnice – makuly, kdy v místě nejostřejšího vidění vzniká „díra“. Tito lidé pak přichází o centrální vidění, nejsou často schopni rozpoznávat obličeje, detaily a barvy. Mohou mít též problémy s určováním vzdálenosti a výšky. To postupně vede k neschopnosti vykonávat běžné každodenní činnosti, jako je čtení, manikúra, sledování televize, řízení auta apod. Tato makulární degenerace může být ještě sdružena s dalším zrakovým onemocněním, většinou se šedým zákalem.
Také se na náš obrací klienti, kteří trpí zeleným zákalem anebo diabetickou retinopatií. Někteří klienti diagnózu ani nemají, ale Tyfloservis jim doporučil někdo z jejich kamarádů či známých.
S čím můžete klientům pomoc?
Poskytujeme rehabilitaci zraku – pracujeme s klienty na jejich zrakovém vnímání. Zkoušíme s nimi vybírat různé pomůcky, mezi které patří například lupy – na stojanu, do ruky, se světlem či bez. Máme k dispozici také kamerové lupy, elektronické pomůcky, kdy je přes kameru snímán text a zobrazuje se na displeji. Můžeme nabídnout i pomůcky neoptického charakteru – jako jsou například záložky na čtení anebo filtrové brýle s barevnými skly (žlutá, oranžová, zelená), které mohou zvýšit kontrast vidění. Potom s klienty často konzultujeme osvětlení. Určitě je dobré, aby si dopřáli dostatek světla, ale dali si pozor na to, aby je neoslňovalo.
Snažíme se také klientům srozumitelně a laicky objasnit, v čem tkví podstata jejich onemocnění. Například vysvětlujeme, proč jim nepomohou brýle. Hodně klientů k nám totiž chodí a chtějí brýle, ale někdy ani sebelepší brýle nepomáhají.
Dále poskytujeme i sociální rehabilitaci. S klienty vybíráme pomůcky, které jim pomohou v jejich každodenním životě. Může se jednat o tlačítkový ozvučený telefon, ozvučené hodinky anebo váha, indikátor hladiny. Pomáháme klientům, aby se lépe orientovali v domácnosti. A to třeba za využití různých kontrastních materiálů. Dá se s nimi podlepit vypínač, aby byl na bílé stěně lépe vidět, anebo označit kraj kuchyňské linky, aby klient věděl, kde končí. Kontrastními barvami, anebo třeba povrchy (jako například kusem koberce) můžeme označit hrany či schody. Je také důležité, aby v prostoru nebyly zbytečné překážky, například závěsné květináče. Pokud má klient doma koberce, tak je doporučujeme dobře přilepit, aby neklouzaly, a ideálně se zbavit malých běhounů, o které může zakopávat.
Jakým způsobem můžeme v domácnosti označit předměty, abychom je dobře rozpoznali?
Určitě je dobré nebát se využít hmatové označení. Můžete využít například nalepovací plastové čočky anebo půlčočky. Existuje také pasta, která po zaschnutí zanechává reliéf. Lze tak označit plotýnky na sporáku, kolečko na mikrovlnce, pračce nebo třeba i kořenky. Vynalézavosti se meze nekladou. Pokud klient umí Braillovo bodové písmo, tak může využít také to.
Když mluvíme o prostorové orientaci, tak jak klientům pomáháte?
Vždy pracujeme tak, abychom šli od toho jednoduššího po to složitější. Primární je, aby se klient, který přišel o zrak, dokázal orientovat nejdříve ve své domácnosti. Když zvládne pohyb v domácnosti, tak mu pomáháme naučit se, jak dojít ke schránce anebo vynést odpad do popelnice. Pak může přijít na řadu to, aby zvládl vyjít ven z domu a došel například k nejbližší lavičce. To je základ, aby byl člověk samostatný. Když má pak klient chuť a energii, tak ho učíme, jak chodit s bílou holí. Existuje několik typů bílých holí. Nevidomí většinou používají dlouhou bílou hůl, na jejímž konce je kulička, říká se jí také orientační. Pak je bílá hůl signalizační, ta signalizuje, že má člověk zrakové postižení. Využívají ji především slabozrací anebo nevidomí jako doplňkovou, pokud jdou například s průvodcem anebo vodícím psem. Je kratší, subtilnější a dá se poskládat. Používá se například pokud člověk potřebuje dopomoct při přecházení vozovky, kdy zvednutím hole do úrovně pasu může dát okolí znamení, že chce přejít.
Myslím si, že právě bílá hůl je velký pomocník a byla bych ráda, kdyby klienti našli odvahu a naučili se ji používat. Pro mnohé bohužel stále ještě představuje stigma, ale když ji máte, tak pomáhá, upozorňuje na to, že nevidíte nebo máte zhoršený zrak a pomáhá i při běžné orientaci.
Pracovnice Tyfloservisu při rozhovoru s klientkou, Zdroj: tyfloservis
Klientům také pomáháte s nácvikem sociálních dovedností. Co si pod tím můžeme představit?
Je to poměrně široká oblast. Spadá sem například orientace ve zboží v obchodech. S klientem porovnáváme v obchodě, kolik stojí různé potraviny. Nebo s klienty probíráme, jak mohou přijmout či odmítnout pomoc od okolí. Pro některé klienty je to náročná situace a neví, jak si říct o pomoc anebo jak ji naopak odmítnout. Můžeme také pomáhat s nácvikem stolování a chování v restauraci. Kapitolou samu o sobě pak představuje jednání s úřady a lékaři.
Co může být při jednání na úřadech pro vaše klienty obtížné?
Když jdou naši klienti, kteří jsou ve většině případů samostatní dospělí lidé, na úřad anebo k lékaři a mají s sebou doprovod, tak se úředníci i lékaři často při komunikaci obracejí na toho průvodce a ne na samotného klienta. Přitom dotyčný si může sám vykomunikovat, co potřebuje.
V těchto případech by byla vhodná osvěta pro veřejnost a odborníky, jak komunikovat s někým, kdo má poruchu či ztrátu zraku. Zaměřujete se i na ni?
Ano, pořádáme přednášky pro lékaře, zdravotní sestry anebo personál například v pobytových zařízeních. Věnujeme se také osvětě pro širokou veřejnost – jak komunikovat s lidmi se zrakovým postižením.
Kdy je nejlepší se na vás obrátit?
Já bych byla ráda, kdyby se k nám klienti dostali co nejdříve. Když už třeba zjistí, že silnější brýle nepomáhají a že je tam zrakový deficit natolik velký, že to ovlivňuje jejich každodenní život. Mohou se k nám objednat na konzultaci, kterou poskytujeme bezplatně. Probereme s nimi jejich situaci, ukážeme jim, co mohou dělat, můžeme poskytnout základní sociální poradenství a odkázat je na další návazné služby. Věřím, že čím dřív se na nás obrátí, tím lépe. Někdy se stane, že na nás klient dostane kontakt od očního lékaře, ale návštěvu u nás odkládá, a pak když přijde, tak ta práce může být náročnější, protože jeho zrakové postižení postoupí dál.
Zrakové postižení může být doprovázeno i dalšími problémy, s jakými zdravotními obtížemi se nejčastěji u klientů setkáváte?
Velká část našich klientů má tzv. multihandicap, ke zrakovému postižení je přidružené další, pohybové, sluchové, někteří klienti jsou diabetici.
Můžete přijet za klientem domů?
Ano, poskytujeme ambulantní i terénní služby. Můžeme poskytnout konzultaci i u klienta doma anebo na jiném vhodném místě. Těch konzultací může být i více, ne vše se vyřeší během jednoho setkání. Působíme po celé České republice, v každém krajském městě má Tyfloservis jedno středisko a obsluhuje celý kraj. Všechny nabízené služby jsou ve všech krajích stejné.